سخنگوی شورای نگهبان:(کامل)

ملاک رفتار افراد برای تعیین صلاحیت‌ها است-مجلس نهم:18

سخنگوی شورای نگهبان ملاک تائید صلاحیت‌ها را رفتار افراد دانست و درباره آغاز فعالیت‌های انتخاباتی جریان انحرافی در شهرستان‌ها، گفت: با ناظرین مطلع، آگاه و باتجربه‌ای که خواهیم داشت تلاش می‌کنیم این وظیفه اصلی یعنی پاسداری از آرای مردم را به نحو احسن انجام دهیم.

  "عباسعلی کدخدایی" در نشست خبری امروز - شنبه ۴تیرماه - خود در جمع خبرنگاران با اعلام آن که هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از سوی شورای نگهبان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: گزارش هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات متعاقبا اعلام خواهد شد؛ اما در حال حاضر برخی از اعضای هیئت‌های نظارتی استانی تعیین شده و برای باقی استانها در حال تعیین اعضای هیئت مرکزی هستیم.

وی افزود: شورای نگهبان به زودی نتایج نهایی هیئت‌های مرکزی را را اعلام می‌کند.

 سخنگوی شورای نگهبان درباره تذکرات رئیس مجلس و دیوان عدالت اداری نسبت به تخلفات دولت و وظیفه شورای نگهبان در این زمینه، گفت: نسبت به وظیفه شورای نگهبان باید بگویم ما اختیار قانونی در این زمینه نداریم، مگر در مواردی که لازم باشد، اصلی از اصول قانون اساسی تفسیر شود که در این زمان شورای نگهبان تفسیر خود را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در تمام مواردی که مربوط به این تخلفات است شورای نگهبان نیازمند احراز از سوی مراجع ذیربط است و تا زمانی که احراز نشده است ما نمی‌توانیم مطلبی را به هیچ یک از دستگاه‌ها نسبت دهیم به هر حال مراجع قانونی در این زمینه هستند و وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهند.

 

 شورای نگهبان برای صیانت از آرای مردم تمام سعی خود را می‌کند

 کدخدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز فعالیت جریان انحرافی در شهرستانها برای انتخابات مجلس نهم شورای نگهبان چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: شورای نگهبان مثل همیشه وظیفه‌اش نظارت بر اجرای صحیح انتخابات است و قطعا این شورا برای صیانت و پاسداری از آرای مردم تمام تلاش خود را از طریق قانونی و اختیارات قانونی که بر عهده این نهاد گذاشته شده است به کار می‌گیرد.

وی با بیان آن که در این دوره هم مثل ادوار دیگر برای ما تفاوتی نمی‌کند که چه گروه‌ها و جناح‌هایی در انتخابات شرکت و فعالیت می‌کنند، گفت: آنچه که مهم است، این است که تخطی از قانون وجود نداشته باشد و یا اگر هم تخلفی هم صورت می‌گیرد با آن برخورد شود.

کدخدایی تاکید کرد: ما هم با پیگیری‌هایی که داشتیم و انشاءالله با ناظرین مطلع، آگاه و باتجربه‌ای که خواهیم داشت تلاش می‌کنیم این وظیفه اصلی یعنی پاسداری از آرای مردم را به نحو احسن انجام دهیم.

 

 ملاک رفتار افراد برای تعیین صلاحیت‌ها است

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو اعلام آمادگی شده است و اظهارات گذشته شما نیز مبنی بر آن بود که محدودیتی برای حضور در انتخابات وجود ندارد، گفت: آنچه ملاک صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات است، رفتار افراد است که باید منطبق با قانون باشد.

وی تصریح کرد: برای ما فرقی نمی‌کند چه جناح و گروهی در انتخابات شرکت می‌کند، ما هم امیدواریم که انتخاباتی با مشارکت حداکثری را شاهد باشیم و همه اقشار و گروه‌ها در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان آنکه ابزاری که این نهاد برای تعیین صلاحیت‌ها دارد، ملاک‌هایی است که قانون انتخابات در اختیار این شورا قرار داده است،  افزود: براساس همین معیارهایی که در قانون ذکر شده، هم بررسی صلاحیت‌ها را انجام خواهیم داد و هم نظارت‌ها را آغاز می‌کنیم.

 

بررسی صلاحیت‌ها براساس رفتار اشخاص و نه رفتار گروه‌ها

وی تاکید کرد: آنچه که در زمینه بررسی صلاحیت نامزدها صورت می گیرد، رفتار اشخاص است نه رفتار گروه‌ها.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که اخیرا از سوی اصولگرایان و مشخصا آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم تاکیداتی صورت گرفته است با بیان آن که نمی‌دانم، مستند سوال شما کجاست، گفت: برای ما تفاوتی نمی‌کند چه گروه و جناحی در انتخابات شرکت کنند آنچه مهم است معیاری است که قانون در اختیار شورای نگهبان قرار داده، براساس این معیارها بدون ترس و واهمه از هیچ کس نظارت بر انتخابات اعمال خواهد شد.

کدخدایی همچنین در رابطه با تشخیص نامزدهای جریان انحرافی در انتخابات پیش‌رو از سوی شورای نگهبان، گفت: معیار اصلی قانون انتخابات و ابزار اصلی نظر مراجعی است که طبق قانون اظهارنظر می‌کنند.

وی ادامه داد: ما با ابزارهایی که قانون در اختیارمان قرار داده و مراجعی که مشخص شده است؛ مثلا در ماده ۵۰برای هیئت‌های اجرایی آمده است، از این ابزارها برای بررسی وضعیت و صلاحیت افراد استفاده می کنیم.

 

هیچ مرجعی حق ورود به صیانت آرا ندارد

کدخدایی همچنین در ادامه مرجع رسمی صیانت از آرا را شورای نگهبان دانست و تاکید کرد: هیچ مرجع دیگری چه مراجع قانونی که وجود دارد و چه مراجعی که در قانون ذکر نشده، اما خود را پاسدار آرا می‌دانند هیچ کدام در امر انتخابات صلاحیت ورود ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم اعلام موضع اصلاح‌طلبانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند و نسبت به فتنه ۸۸سکوت کرده‌اند، گفت: معیار شورای نگهبان رفتار این افراد است؛ چنانچه این رفتارها مغایر با قانون انتخابات باشد شورای نگهبان نسبت به بررسی صلاحیت این افراد دقت خواهد کرد و سعی خواهد کرد صلاحیت افراد را با این معیارهای قانونی بسنجد.

کدخدایی در رابطه با نظر خود در مورد اختیار تعویق ادغام وزارتخانه‌ها توسط مجلس، گفت: من قبلا نیز به طور کلی عرض کردم که هر گاه مجلس تصمیم به اصلاح قانونی که خود تصویب کرده است، بگیرد می‌تواند آن قانون را اصلاح کند و این اختیاری است که قانون اساسی به مجلس داده است؛ بنابراین هر گاه شما بپرسید که آیا مجلس قانونی را که قبلا تصویب کرده است می‌تواند لغو کند پاسخش آن است که در صورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد پاسخ مثبت است.

کدخدایی همچنین در رابطه با حضور اعضای حزب مشارکت و مجاهدین که در دادگاه انقلاب پرونده‌ای ندارند و تاکنون نیز بازداشت نشده‌اند در انتخابات پیش رو، خاطرنشان کرد: بنده در حال حاضر در صدد تعیین مصادیق نیستم، چرا که هنوز بررسی صلاحیت‌ها آغاز نشده است.

وی ادامه داد: چنانچه این گونه رفتارها منطبق بر قانون باشد، قطعا اشکالی در حضور این گونه افراد در انتخابات نیز وجود ندارد، اما اگر مغایر با قانون باشد قطعا نسبت به صلاحیت آنها بررسی دقیقی صورت خواهد گرفت.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا